Badania napawają dumą. Tak wypadali polscy uczniowie na tle wszystkich krajów

Polscy uczniowie klas IV zajęli 10. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych i 7. jeśli chodzi o przyrodę w Międzynarodowym Badaniu Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS). - Wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby nie pandemia koronawirusa - komentuje dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Maciej Jakubowski.

2024-12-04, 16:13

Badania napawają dumą. Tak wypadali polscy uczniowie na tle wszystkich krajów
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: PhotoRK / Shutterstock.com

Jeśli chodzi o matematykę, średnia międzynarodowa wyniosła 503 punkty. Wynik polskich uczniów to 546 punkty.

Lepsze wyniki uzyskali uczniowie z Singapuru - 615 punktów, Tajwanu - 607, Korei Południowej - 594, Hongkongu (Chiny) - 594, Japonii - 591, Makao (Chiny) - 582, Litwy - 561, a porównywalne uzyskali uczniowie z Turcji - 553, Anglii - 552, Irlandii - 546 i Rumunii - 542.

W przypadku nauk przyrodniczych średnia to 494 punkty. Przecięty wynik w Polsce wyniósł 550 punktów. Wyżej sklasyfikowano uczniów z Singapuru - 607 punktów, Korei Południowej - 583, Tajwanu - 573, Turcji - 570, a porównywalne uzyskali uczniowie z Anglii - 556, Japonii - 555, Australii - 550, Hongkongu (Chiny) - 545 i Finlandii - 542.

Czołówka mimo pandemii

W obu przypadkach polscy uczniowie odnotowali wyższe wyniki, niż w poprzednim badaniu w 2019 roku. - Uczniowie utrzymują ten poziom, który mieliśmy od paru lat. Widzimy też - patrząc na wszystkie kraje - że mamy negatywne efekty pandemii wciąż widoczne w wynikach - twierdzi Maciej Jakubowski z Instytutu Badań Edukacyjnych.

REKLAMA

Dyrektor IBE wskazuje też na niepokojące rzeczy. Martwi to, że wszyscy uczniowie w tych badaniach mają słabsze kompetencje - zauważa.

Posłuchaj

Wiceszefowa MEN zadowolona z wyników polskich uczniów (Polskie Radio) 0:15
+
Dodaj do playlisty

Do danych odniosła się też wiceministra edukacji. Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że uczniowie musieli odrobić straty po reformie i po pandemii, ale świetnie wypadli w badaniu TIMSS.

- Trzeba zdać sobie sprawę z jednej rzeczy. U nas to jest piąty rok edukacji. Zwykle to powinien być czwarty, ale my mamy też obowiązkową zerówkę. W związku z tym nasi uczniowie uczą się o rok dłużej niż ich koledzy, z którymi są porównywani, ale super, że tak dobrze wypadli - stwierdziła.

Czytaj również:

TIMSS 2023. Wyniki dobre, ale są też złe wieści

Choć polscy czwartoklasiści są w czołówce pod względem umiejętności z matematyki i przyrody, to coraz mniej uczniów lubi te przedmioty i się nimi interesuje. Poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły jest najniższe spośród krajów biorących udział w badaniu.

Posłuchaj

Polscy uczniowie dobrze radzą sobie z matematyką i przyrodą, ale nie lubią szkoły. Relacja Katarzyny Ingram (Polskie Radio) 0:48
+
Dodaj do playlisty

Wyniki pokazują także, że polscy nauczyciele czwartoklasistów to osoby z dużym doświadczeniem, ale cechuje ich brak poczucia dumy z zawodu i niedocenienie.

[JEDYNKA] Spór o nowy przedmiot w szkołach. "Dzieci też mają swoje prawa"

ms/Polskie Radio, PAP

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej