Litwa bierze się za "krytyczną" trasę. Zmodernizuje drogę przez przesmyk suwalski

Litwa planuje zmodernizować i umocnić drugą trasę przez przesmyk suwalski. To jeden z najbardziej newralgicznych punktów NATO w Europie. Droga na odcinku Wilno-Augustów ma zyskać podwójne zastosowanie.

2025-04-18, 14:25

Litwa bierze się za "krytyczną" trasę. Zmodernizuje drogę przez przesmyk suwalski
Droga przez przesmyk suwalski ma mieć podwójne zastosowanie/zdjęcie ilustracyjne. Foto: AP/Associated Press/East News

Kluczowy punkt dla bezpieczeństwa 

Przesmyk suwalski to słabo zaludniony, 100-kilometrowy odcinek łączący Polskę i Litwę, który jednocześnie graniczy z Kaliningradem oraz Białorusią. Jest uważany za jeden z najbardziej wrażliwych punktów NATO - pełni rolę ważnego korytarza lądowego łączącego kraje bałtyckie z resztą sojuszu. - Te drogi są dla nas krytyczne z perspektywy bezpieczeństwa i obrony. Zawsze były częścią naszego cywilno-wojskowego planowania jako kluczowe szlaki lądowe dla wsparcia sojuszniczego w czasie kryzysu - wyjaśnił w wywiadzie dla portalu Politico litewski wiceminister obrony Tomas Godliauskas.

Przy współpracy z Polską Litwa chce zmodernizować trasę Wilno-Augustów do standardów podwójnego zastosowania, czyli zarówno dla potrzeb cywilnych, jak i wojskowych. - To po prostu kolejna opcja zapewnienia lepszej logistyki w czasach potrzeby - powiedział litewski wiceminister obrony.

Na terenie Litwy funkcjonują obecnie dwie kluczowe trasy przecinające przesmyk suwalski: pierwsza to odcinek Via Baltica, mający łączyć Kowno z Warszawą i stanowiący istotny element korytarza transportu wojskowego. Druga to zwykła droga prowadząca z Wilna do polskiego Augustowa, służąca głównie ruchowi cywilnemu.

Przebudowa dróg i mostów. Mobilność wojskowa jest priorytetem 

Poza usprawnieniem mobilności, projekt realizowany w rejonie Suwałk ma również wzmocnić granice. - Szczególnie w rejonie Suwałk mówi się o nowych zabezpieczeniach na granicach z Kaliningradem i Białorusią - zaznaczył Godliauskas. Dyskutuje się o rozwiązaniach, które ograniczą ruch przy tych przejściach granicznych. Brane pod uwagę są dodatkowe punkty kontroli drogowej i cementowe bariery. 

REKLAMA

Litweski polityk dodał, że zapewnienie swobodnego przemieszczania się wojsk i towarów jest priorytetem. - Zainwestujemy w odcinek do granicy litewskiej i prosimy Polskę o modernizację swojej strony drogi augustowskiej, tak żeby spełniała standardy mobilności wojskowej - powiedział Godliauskas.

Cały projekt obejmuje przebudowę 113 kilometrów dróg i renowację ośmiu mostów. Prace mają zostać ukończone do 2028 r. - przekazało Politico Ministerstwo Transportu Litwy. Litewski wiceminister obrony podkreślił, że Litwa, Polska i Estonia będą naciskać na Unię Europejską w sprawie finansowania projektu i uwzględnienia go w budżecie.

Czytaj także: 

Źródło: Politico/pm

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej