Edukacja zdrowotna. Czy faktycznie jest się czego bać?

Przedmiot edukacja zdrowotna ma być wprowadzony do szkół od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce wychowania do życia w rodzinie (WDŻ) i ma być obowiązkowy. Planowane zajęcia lekcyjne budzą kontrowersje. Krytycy, w tym także Kościół wskazują, że będzie to "seksualizacja dzieci". Czy faktycznie edukacja zdrowotna jest zagrożeniem dla uczniów? O tym mówiła Karolina Słowik, specjalistka ds. edukacji

2024-12-19, 10:58

Edukacja zdrowotna. Czy faktycznie jest się czego bać?
Edukacja zdrowotna od nowego roku szkolnego będzie obowiązkowym przedmiotem. Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Posłuchaj

Karolina Słowik, specjalistka ds. edukacji, Gazeta Wyborcza była gościem Polskiego Radia 24 (audycja "Pomówmy o tym")
+
Dodaj do playlisty

Zapowiedzi nowego przedmiotu wywołały wiele kontrowersji, m.in. na początku grudnia na placu Zamkowym w Warszawie odbył się protest pod hasłem: "Tak dla edukacji, nie dla deprawacji". Edukację zdrowotną za niezgodną z konstytucją uznała Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi, powołując się na art. 48. i 53. Konstytucji RP, zaznaczyli, że "wychowanie seksualne zgodnie z konstytucją pozostaje w kompetencjach rodziców, a nie państwa".

Posłuchaj

Karolina Słowik, specjalistka ds. edukacji, Gazeta Wyborcza była gościem Polskiego Radia 24 (audycja "Pomówmy o tym") 22:14
+
Dodaj do playlisty

Ministra Edukacji Barbara Nowacka w odpowiedzi na stanowisko biskupów o niekonstytucyjności edukacji zdrowotnej odparła m.in., że przedmiot nie tylko nie stoi w sprzeczności z zapisami konstytucji, ale jest też "szalenie potrzebny polskiej młodzieży". Szefowa MEN podkreślił, że przedmiot będzie wspierał dzieci w kryzysie zdrowia psychicznego, dawał im potrzebną wiedzę dotyczącą diety, ruchu, cyberhigieny, będzie walczył z uzależnieniami od alkoholu, papierosów czy smartfonów.

Przedmiot edukacja zdrowotna zakłada, że zdrowie jest wartością, o którą należy dbać zarówno w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia. Przedmiot, jak zaznacza resort edukacji, charakteryzuje się interdyscyplinarnym charakterem, łącząc elementy nauk: o zdrowiu, medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.

REKLAMA

Krytycy przedmiotu, m.in. Prezes Stowarzyszenia Pedagogów NATAN Zbigniew Barciński uważają, że celem zmian w programie nauczania jest przeniesienie tematyki seksualności z "koszyka rodziny" do "koszyka zdrowia". - To likwidacja przekazu, że rodzina ma wartość (...), seksualna edukacja antyrodzinna - mówił Barciński.

Zapraszamy do wysłuchania audycji

***

Audycja: Pomówmy o tym...
Prowadzi: Paweł Wojewódka
Gość: Karolina Słowik, specjalistka ds. edukacji, Gazeta Wyborcza
Data emisji: 18.12.2024
Godzina emisji: 21.05

Polskie Radio 24/paw

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej